Lokalita: Veselí nad Moravou Stupně PD: Realizace: 06/2021–09/2022 Zhotovitel: STRABAG a.s. Investor: ŘSD ČR
Nové okružní křižovatky na trase těžké dopravy s respektem k historii místa
Stavba řešila přestavbu dvou stykových křižovatek na okružní, včetně vybudování cyklostezek, odvodnění, rekonstrukce chodníků a nového dopravního značení. Součástí projektu byly také přeložky inženýrských sítí – vodovodu, kanalizace, plynovodu, sdělovacích a elektrických rozvodů.
Silnice I/55 je součástí sítě silničních páteřových tras pro přepravu těžkých a nadrozměrných nákladů. Obě navrhované okružní křižovatky se tak nacházejí na této trase a tomu bylo třeba uzpůsobit technické řešení, které vyhoví požadavkům na přepravu návrhové soupravy, jež je v daném případě definována vozidlem délky 44 m a šířky 3 m
Ještě před zahájením stavebních činností byla v rámci IG průzkumu v prostoru křižovatky ulic Masarykova a Zámecká zjištěna přítomnost studny. Jedná se o historickou studnu kruhového půdorysu s kamenným roubením (vnitřní průměr studny 1,58 m). Koruna kamenného roubení byla zachována do úrovně 18 cm pod stávající povrch. Na koruně kamenného roubení byly položeny železné traverzy, které podpíraly železobetonové desky o tloušťce 8 cm. Hloubka studny činí 10 m s hladinou hloubky vody 6,75 m od terénu (3,25 m ode dna).
S ohledem na polohu této studny (v prstenci nově vybudované okružní křižovatky) bylo rozhodnuto o jejím zachování a sanaci. Vzhledem k poloze zákrytové desky studny bude voda ze studny využívána k závlaze vegetace na okružní křižovatce.
Během stavby nebyla nouze o archeologické nálezy. Vyjma studny byla v průběhu prací nalezena hrobová místa s kosterními pozůstatky, na jejíchž základě byl proveden záchranný archeologický průzkum. Tento průzkum poněkud překvapivě odhalil pod stávající vozovkou cca 520 hrobů z období 17. – 19 století a v oblasti blíže ke kostelu v místě chodníku až ze 13. století.
Zobrazit všechny reference